תפילת השלווה – כלי רוחני לשינוי

״אלי,

תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם,

אומץ לשנות את הדברים אשר ביכולתי,

והתבונה להבחין בין השניים״

התפילה מציעה צורת התבוננות על העולם שממשיכה ומרחיבה את הרעיון שאנחנו חיים ׳רק להיום׳ ומהווה בסיס לתכנית לשינוי אישי.

התפילה מתחילה בפנייה לאלוהים לפי הבנתנו. עצם הפנייה היא הצהרה לעצמי שאני לא אלוהים –  פעמים רבות התבלבלתי וחשתי שאני אלוהים! זה בא לידי ביטוי בהפעלת שליטה על הסביבה שלי, התנהגות בנחרצות שעל פיה ׳יישק דבר׳, מחשבה שאני מבינה ויודעת יותר טוב מכולם. להרגיש אלוהים זה גם להידחף לחיים של מישהו אחר או להפעיל מניפולציות על מנת להשיג דבר מה. ההבנה הזו מאפשרת לי לשחרר ולהרפות.

החלק השני של התפילה מציע הבחנה פשוטה – כדי להרגיש שלווה עליי לקבל את עצמי – את העבר שלי, את המכורים סביבי, את הסובבים אותי שחושבים ומרגישים אחרת ממני ואת מורכבות החיים. כשאני מתנגדת לקבל אז אני מנסה לשנות בכוח את מה שלא ניתן לשנות ומונעת מעצמי להיות שלווה.

שלווה היא תוצאה של קבלה!!! אני לא יכולה לשנות את העולם, את האנשים בחיי, את העתיד ואת העבר, והניסיון לשנות  את כל אלו בכוח יוצר כאב. אני יכולה להשפיע על האנשים סביבי על ידי דוגמא אישית, תקשורת מכילה ומקרבת וקבלה מלאה. יש הבדל עצום ומהותי בין השפעה לשינוי לבין רצון לשנות. השפעה מתייחסת לתהליך נכון ומובנה ורצון לשנות מתייחס לתוצאה. הקבלה שלי את עצמי ואת האחר היא המפתח לשינוי והיא תביא את השלווה לחיי.

החלק השלישי של התפילה מציע הבחנה נוספת – שינוי מחייב אומץ. לעיתים, במיוחד כשכואב לי, אני נאחזת בדפוסי התנהגות ישנים ובכאב, כי אין לי מספיק כוח, חשק ואמונה לשנות ולהשתנות. נדרש אומץ להחליט על שינוי כי הספק מנקר ללא הרף ואז מגיעים התלבטות והיסוס שמחזירים אותי לעבר ולדפוסי ההתנהגות המוכרים והידועים.

תוך כדי בדיקה עצמית כנה, גיליתי שיש משהו אחד שאני תמיד יכולה לשנות והוא התגובה שלי למצב מסוים. אם הצלחתי לשנות את התגובה שלי זה כבר הישג.

החלק המסכם של התפילה מציע לנו אבחנה בין שני דברים שאנו נוטים להתבלבל ביניהם – מה ניתן לשנות ומה בלתי ניתן לשינוי. הבחנה בין מה ראוי ומתאים לי למה שאולי מושך אותי אבל לא מתאים לי. הבחנה בין מה העיקר שכדאי להתאמץ עליו ובין הטפל שכדאי להרפות ממנו. יכולת ההבחנה הזו גדלה תוך כדי עבודת הצעדים. הרפיה וקבלה של מה שאינו ניתן לשינוי לעומת שינוי באומץ של מה שניתן, במצב בו אני נמצאת.

השימוש בתפילת השלווה ככלי של שינוי הוא מגוון. כל שנדרש הוא לשנן עם כוונה את התפילה ובכך להחליף מחשבה שלילית מטרידה, או תגובה רגשית מלחיצה במסר חיובי של התפילה. התפילה מסייעת לי לשנות את הסיפור שאני מספרת לעצמי, להחליף את התירוצים של ׳למה לא לשנות׳ בסיפור של ׳איך ניתן לשנות׳?

כתבה: א.ב – ירושלים